Lekcja #5: Analiza miękka

Następne lekcje już wkrótce!

Dołącz do 11000+ odbiorców newslettera i otrzymaj kolejne materiały jeszcze przed innymi

Error. Your form has not been submittedEmoji
This is what the server says:
There must be an @ at the beginning.
I will retry
Reply

Dodatkowy kontekst

Ocena działalności zarządu

Rosnące przychody, pnące się do góry zyski i coraz większy strumień gotówki wpadającej do kasy firmy są niezbędne, żeby spółka zagościła w portfelu inwestycyjnym. To już dogmat, z którym trudno dyskutować.

Zadajmy sobie jednak pytanie: skąd tak naprawdę biorą się owe coraz wyższe przychody, które stoją na szczycie piramidy? Co wpływa na to, że jedne spółki nieustannie swoje przychody zwiększają, a inne nie? 

Darmowy fragment książki

Kilka definicji

Risk-free rate to roczny procentowy zwrot z najbardziej dochodowej inwestycji, która nie generuje żadnego ryzyka. W praktyce za inwestycję o najwyższym możliwym risk-free rate uznaje się amerykańskie obligacje rządowe i ich aktualny poziom rentowności.

MD&A (z ang. Management Discussion and Analysis) to część sprawozdania finansowego amerykańskich spółek giełdowych zawierająca komentarz zarządu do bieżących wyników oraz do aktualnej i spodziewanej sytuacji spółki. MD&A jest nieocenionym źródłem informacji miękkich.

Jak rozpoznać nadchodzącą recesję?

Czy da się za wczasu przewidzieć nadchodzące spadki, a jeśli tak, to czy można na tym zarobić pieniądze? 

Prognozowanie recesji – możliwe czy nie?

Recesji nie da się wywróżyć z dokładnością do konkretnego miesiąca, kwartału, ani nawet roku. Gdyby się dało, to do recesji nigdy by nie dochodziło. Wiedząc, że w czwartym kwartale 2024 roku nastąpi recesja, banki centralne, rządy czy instytucje finansowe powzięłyby wcześniej środki zaradcze, aby do niej nie dopuścić. W efekcie tych działań do recesji ostatecznie rzeczywiście by nie doszło, czyli jej prognoza by się nie sprawdziła. 

Zastanówcie się chwilę nad tym. Skuteczne przewidywanie recesji to błąd logiczny, który jest niemożliwy do zmaterializowania się w prawdziwym świecie.

Checklista analizy miękkiej

Dobra analiza spółki zaczyna się od uporządkowanego myślenia. Ta checklista powstała po to, żeby zdjąć z inwestora ciężar intuicyjnego „wydaje mi się”, a zastąpić go systematycznym podejściem do oceny biznesu. 

To praktyczne narzędzie, które umożliwia szybkie porównywanie firm między sobą, identyfikowanie ich najmocniejszych i najsłabszych stron oraz eliminowanie błędów wynikających z emocji czy własnych uprzedzeń. 

Krótko mówiąc: dzięki tym 25 konkretnym kryteriom będziesz w stanie inwestować świadomie i wybierać tylko te biznesy, które naprawdę mają potencjał na długoterminowy wzrost.

Mockup image